Mijn eigen plek in de online wereld

Blog

De beste conversie optimalisatie tips voor je website

Als je een eigen website hebt zijn de afkortingen SEO en SEA je waarschijnlijk niet onbekend. Met SEO, ookwel zoekwoordoptimalisatie genoemd, zorg je ervoor dat de pagina’s van je website zo goed zijn ingedeeld dat ze hoog in de zoekresultaten komen te staan. SEA (adverteren) is betaalde advertenties in de zoekmachine plaatsen. Deze twee begrippen zijn algemeen bekend, maar heb je ook al eens gehoord van conversie optimalisatie strategie?

Wat is conversie optimalisatie?

Het grote doel van conversie optimalisatie is dat het conversiepercentage wordt verhoogd. Een conversiepercentage is het percentage bezoekers die daadwerkelijk actie onderneemt. Je kunt hierbij denken aan inschrijven voor de nieuwsbrief, maar ook het kopen van een product of afnemen van een dienst. Conversie optimalisatie doe je door de pagina’s op je website zo optimaliseren dat het voor de bezoeker heel aantrekkelijk wordt over te gaan op actie.

Tips

Maar hoe zet je een website op de goede manier neer. Voordat we met concrete tips komen hebben we alvast een algemene opmerking. Als je website overzichtelijk is met mooie afbeeldingen en veel interne links, dan heb je al een zeer sterke basis voor een conversie optimalisatie strategie. Weet je niks van webdesign? Dan raden we je aan een online bureau in te schakelen. Heb je wel verstand van webdesign, of wil je eerst zelf dingen uitproberen neem dan de volgende tips even in je op.

  • Zorg dat je homepagina doelgericht is ingedeeld. De hoofdpagina van een website moet in één oogopslag duidelijk weergeven wat jij van de bezoeker verwacht.
  • Geef niet te veel keuzes. Door op één pagina meerdere keuzes te geven zorg je voor twijfel bij de bezoeker.
  • Gebruik mooie, duidelijke foto’s op je website. Foto’s zijn nog steeds één van de belangrijkste dingen die je op je website goed geregeld moet hebben. De foto’s geven een voorproefje van wat de bezoekers kunnen verwachten. Als je naar een dierentuin opzoek bent ga je niet op een website af waar geen dieren op afgebeeld staan en dat is wel zo goed.
  • Trigger klanten hun mening te geven. Als klanten een review achterlaten zorgt dit ook weer voor meer geloofwaardigheid. Dit kan voor bezoekers net dat extra stapje zijn waardoor ze toch overgaan op aankoop.
  • Doe onderzoek naar je doelgroep. Wie zijn ze? Wat vinden ze leuk? En hoe trek je ze over de streep? Door onderzoek te doen naar je doelgroep kun je je website aanpassen op hun wensen en behoefte, hierdoor gaan ze sneller over tot actie.

Geef een reactie